RWD 5bis - kolorki maszyny

Awatar użytkownika
fragles
Posty: 1187
Rejestracja: sob 23 cze 2012, 23:47

RWD 5bis - kolorki maszyny

Post autor: fragles »

Zadałem pytanie na PWM-ie, bo tam było kilku rozkminiaczy tego RWD 5bis. Na SF nie pamiętam takiego modelu, ale może któryś z Kolegów będzie miał wiedzę. A mam takie zapytania odnośnie kolorystyki RWD 5bis w trakcie rekordowego przelotu przez Atlantyk:
1) skąd pochodzi informacja i na czym jest oparta, że samolot był cały w kolorze srebrnym?
2) skąd pochodzi informacja, że śmigło było w naturalnym drewnie?

Dlaczego pytam:

ad. 1) W. Schier, który bardzo dogłębnie rekonstruował tę maszynę, podaje w "Najsłynniejsze polskie samoloty wyczynowe" [WKŁ, 2008 r.], że cały samolot był w kolorze srebrnym, a osłony silnika i owiewki kół miały kolor naturalnego aluminium (str. 32). Po czym zamieszcza na sąsiedniej stronie (str. 33) "fotografię wzorcową" wykonaną 27 kwietnia 1933 r. o godz. 8:05 na Okęciu, tuż przed startem do rekordowego lotu. A na tym zdjęciu "czarno na białym" wyraźnie widać, że samolot nie jest cały srebrny. Co najmniej amortyzatory i wahacze podwozia są ewidentnie ciemne. Potwierdza to szereg innych zdjęć. Biorąc pod uwagę ortochromatyczny materiał fotograficzny i wyraźnie jaśniejsze litery rejestracji - które zidentyfikowano jako czarne - to te elementy podwozia są prawie na pewno w kolorze czerwonym. Ale to nie wszystko. Moim zdaniem z tego zdjęcia wynika, że spód samolotu, od osłon silnika w tył, też nie jest srebrny. Jest wyraźnie ciemny (na czarno - białej fotografii), a odcień tej czerni odpowiada odcieniowi czerni na amortyzatorach i wahaczach podwozia. Znając zwyczaje DWL, w których używano do malowania samolotów farby srebrnej i czerwonej, a także przez porównanie głębi odwzorowanego koloru z odwzorowaniem czarnych liter rejestracji, zakładam, że ten spód maszyny też jest w kolorze czerwonym. Wydaje się nieprawdopodobne, żeby ten ciemny spód samolotu był spowodowany aż tak głębokim i kontrastowym cieniem na srebrnej farbie - nie w kwietniu o godz. 8 rano. Poza tym gdyby była tam srebrna farba, to przynajmniej fragmentarycznie odbiłaby światło z otoczenia. A nie odbija - proszę popatrzeć jak na tym zdjęciu berecik człowieka odbija się w srebrnym spodzie skrzydła; prawie jak w lustrze.
Natomiast wszystkie wykonane modele tego samolotu powielają schemat całościowego malowania w kolorze srebrnym, a tylko niektóre odwzorowują elementy podwozia jako czarne lub czerwone. Instrukcja modelu ZTS Plastyk też od lat powiela schemat całej maszyny w kolorze srebrnym, wbrew nawet temu, co oczywiste jest na zdjęciach oryginału.

ad. 2) Spotykana jest kategoryczna informacja w dyskusjach modelarskich, prezentowana ponoć w oparciu o jakąś wiedzę pochodzącą z militarnych źródeł, jakoby śmigło RWD 5bis było w naturalnym kolorze drewna, niemalowane. Ktoś coś widział, ktoś coś wie, ale... wszystko na zasadzie "mówił mi jeden pan, że widział, ale zniknęło jak zobaczył".
Tymczasem sam Skarżyński w "Na RWD 5 przez Atlantyk" [Wydawnictwo Aeroklubu R.P., Warszawa 1934] na str. 91 pisze: "...ulewne deszcze spłókały farbę ze śmigła i dobrały się miejscami do płótna."
No to jak: było malowane farbą śmigiełko, czy nie? Kto się myli: pilot tuż po locie? czy badacz samolotu grzebiący w internetach 80 lat później?

Ot, takie wątpliwości mnie naszły, czy przypadkiem od lat nie powielamy bezwiednie błędnych informacji. Modelik rozgrzebany, niedługo trzeba będzie malować. Jeśli nie napotkam zdecydowanego i popartego rzetelnie merytorycznymi argumentami sprzeciwu, to pomaluję tak, jak widzę na fotkach. :)
Awatar użytkownika
potez
Posty: 1397
Rejestracja: czw 12 lip 2012, 09:46

Re: RWD 5bis - kolorki maszyny

Post autor: potez »

akurat rwd 5 jakos mocno nie sledziłem, więc musze popatrzec i podumac nad ksiązka o której piszesz
Ale pztrząc na to zdjęcie to kolory jak widać srebrne wszędzie nie są ale kadłub raczej srebrny od dołu, rozpietośc tonalna materiału jest słaba:
https://photos.szukajwarchiwach.gov.pl/ ... fcb4a3_max
to zdjęcie z Brazylii by to potwierdzało:
https://photos.szukajwarchiwach.gov.pl/ ... c2b2bc_max
tu widac, że srebrny:
https://photos.szukajwarchiwach.gov.pl/ ... 1b6a1f_max

Jeśli chodzi o śmigła to jeżeli leciał ze śmigłem od szomańskiego to ono na pewno nie było w kolorze drewna, bo wszystkie szomanski laką konserwował. Zresztą na polskich samolotach z lat 30tych to w ogłoe trudno znaleźć drewniane śmigło, sławne zdjęcie śmigła lublina było zdjęciem samolotu z nałożonym na śmigło pokrowcem ale przez 30 lat wszystcy dawali to zdjęcie z podpisem, że w kolorze drewna.
Na tym zdjęciu ( wygląda, że to jest po locie) może być drewniane 9 po logo sądząc śmigło Avia) :
https://photos.szukajwarchiwach.gov.pl/ ... a79325_max
Ale na tym zdjęciu ( przed lotem ) jest ewidentnie malowane
https://photos.szukajwarchiwach.gov.pl/ ... 18899e_max

tak przy okazji to widać jakie piekne plakiety zostały PO LOCIE zamocowane na masce samolotu stworzonego ręcamy polskiego INŻYNIERA I ROBOTNIKA :piwo: ( tak leciały przedwojenne artykuły, to nie komuna wymysliła takie teksty )
https://photos.szukajwarchiwach.gov.pl/ ... b02d50_max
to tak ode mnie 3 grosze, żebyś nie szukał zdjęć lepszych niż w ksiązce ;)
tak, jestem #ponurymodelaż
ODPOWIEDZ

Wróć do „Dyskusje i uwagi”